Česká Händelova společnost / The Czech Handel Society | |||||||||
Hlavní menu Cirkuláře
|
Všem členům České Händelovy společnosti (ČHäS)Vážení přátelé,
jak se u prvního členského cirkuláře v kalendářním roce stalo již dlouholetým zvykem, přinášíme v následujícím odstavci stručnou zprávu o našem hospodaření v období od 1. ledna do 31. prosince 2012:
Sledované období, v jehož průběhu ČHäS neobdržela žádný sponzorský dar, nevybočovalo nijak výrazně z obvyklé osnovy příjmů a výdajů, jakou známe z posledních let; závěrečný deficit se tentokrát "zastavil" na 489,09 % deficitu z roku předchozího. Výsledky hospodaření za rok 2012 ukázaly, navzdory velmi přísně uplatňovaným úsporným opatřením, ztrátu ("minus") ve výši 23.625,46 Kč. Celkové příjmy obnášejí 27.913,04 Kč, výdaje 51.538,50 Kč. Peněžní "toky" během období od založení ČHäS (28. března 1990) do 31. prosince 2012 vyhlížejí nicméně příznivě: celkové příjmy činily 2.570.349,15 Kč, výdaje 2.297.124,89 Kč, tj. plus ("zisk") 273.224,26 Kč.
V příloze zasíláme pozvánku na XIII. seminář České Händelovy společnosti, který proběhne ve čtvrtek dne 25. dubna 2013 od 18.00 hodin v učebně č. 16 Vyšší odborné školy oděvního návrhářství a Střední průmyslové školy oděvní, Jablonského 3/333, Praha 7 - Holešovice, v sousedství stanice metra "Nádraží Holešovice" (trasa "C"). Název semináře zní: "Hudba na dvoře krále českého i uherského a císaře Svaté říše římské Rudolfa II. Habsburského". Přednášet bude PhDr. Radek Menoušek, muzikolog, hudební skladatel a barokista, řádný člen ČHäS. Vstup pro všechny zájemce zdarma. - Účastníci semináře tentokrát podniknou malý hudební výlet do období "zlaté Prahy", kdy zde, v letech 1583-1612, sídlil dvůr Rudolfa II. Habsburského (1552-1612; císařem 1576-1612). Zavítají do časů, kdy Rudolf II. naposledy v dějinách učinil Prahu hlavním městem velké středoevropské říše. Na svém dvoře tehdy shromáždil široký okruh znamenitých umělců a ze sídelního města českých panovníků se záhy stala přední umělecká metropole v Evropě. Také hudba měla v rudolfínské Praze své nezanedbatelné místo. Z Vídně se sem přestěhovala početná císařská kapela, jejíž vysoká úroveň se tříbila již v předchozích desetiletích. Svůj zájem na ni zaměřili vynikající hudebníci přicházející z různých zemí Evropy a přispívající k vývoji světové hudby. Naší snahou bude postihnout - s pomocí četných reprodukovaných ukázek - dobový hudební provoz ve více rovinách: od slavnostních bohoslužeb v pražské katedrále přes muzicírování provázející sváteční i všední chvíle v hradních interiérech nebo v císařských zahradách až po okázalou věžní hudbu…
Kliknutím na obrázek
se zvětší jeho formát a objeví se průvodní text.
Angellis, Pieter (1685-1734); Ardin, Johann Friedrich (18. stol.); [?] van Bassan, Ab[raham?] (18. stol.?); van Bloemen (Orizzonte), Jan Frans (1662-1749); Canale, Giovanni Antonio, zv. Canaletto (1697-1768); Cantarini, Simone (1612-1648); Carracci, Agostino (1557-1602) n. Annibale (1560-1609) n. Antonio (1589?-1618) n. Ludovico (1555-1619)…; da Cortona, Pietro (1596-1669); Denner, Balthasar (1685-1749); van Diest, Adriaen (1655-1704); Ferg, Franz de Paula (1689-1740); Goupy, Joseph (kol.1680-kol.1770); van Goyen, Jan (1596-1656); Griffier st., Jan (1652-1718); Hondius (de Hondt), Abraham (kol.1625-1695); Locatelli, Andrea (1695-1741); Michau, Théobald (1676-1765); Mola, Pier Francesco (1612-1666); de Momper ml., Joos (1564-1634/35); Montingo, Antonio (činný kol.r.1678); Parrocel, Charles (1688-1752); Pellegrini, Giovanni Antonio (1675-1741); van Poelenburgh, Cornelis (1586?-1667); Porcellis I. (Parcellis, Percelles…), Jan (kol.1584-1632); Poussin, Nicolas (1594-1665); Rembrandt Harmensz van Rijn (1606-1669); Ricci, Marco (1676-1730); Ricci, Sebastiano (1659-1734); van Ruysdael, Salomon (kol.1602-1670); del Sarto, Andrea (1486-1531); Savery, Roelan(d)t (1576/78-1639); Servan (Servandoni), Jean-Nicolas (1695-1766); Soldi, Andrea (1703-1771); van Swanevelt, Herman (kol.1600-1655/65); Teniers ml. [?], David (1610-1690); Tillemans, Peter (1684-1734); Watteau, Jean-Antoine (1684-1721); Wootton, John (1682-1764). V seznamu jsou vynecháni autoři, od nichž se v Händelově držení nacházely pouze jeho podobizny. Uvedená jména byla z převážné části převzata z prodejního katalogu skladatelovy sbírky vydražené dne 28. února 1760 Mr. Langfordem v jeho domě na Great Piazza v londýnském Covent Gardenu. Katalog se zachoval v unikátním výtisku v newyorské Frick Art Library. S konkrétními umělci bylo nutné spojit i řadu neúplných či zkomolených jmen, což se ne vždy podařilo s naprostou jistotou. Tam, kde přetrvává značná nejistota, je před jménem autora umístěn otazník v hranaté závorce. Neidentifikované zůstaly jmenné tvary "V. Brueghell" (při dané zkratce křestního jména nebylo možné ztotožnění s žádným ze členů malířského rodu Bruegelů / Breughelů / Brueghelů) a "Prelemburch" (? Cornelis van Poelenburgh - viz seznam). V oblasti malířského umění zahrnuje Händelova sběratelská činnost tyto kategorie: 1. vlastní podobizny; 2. díla současníků, žijících většinou v Anglii; 3. díla starých mistrů. Kromě podobizen není dosud znám žádný dochovaný obraz spojitelný s Händelovým vlastnictvím… [Srov. s členským cirkulářem ze dne 14. března 2007; zde je mj. popsáno umístění seznamu na webových stránkách ČHäS.]
V Komorním sále rodného domu Georga Friedricha Händela (Händel-Haus) v Halle nad Sálou (Sasko-Anhaltsko, SRN) vystoupili dne 19. ledna 2013, v rámci koncertní řady "Hudba v Händelově domě" ("Musik im Händel-Haus"), členové souboru Musica Florea: Magdalena Malá (housle), Martina Štillerová (housle), Lýdie Cillerová (viola), Marek Štryncl (violoncello; umělecký vedoucí), Ondřej Štajnochr (kontrabas), Iva Štrynclová (cembalo, varhany), Marek Špelina (flétna). Během koncertu, nazvaného "Händel a jeho čeští současníci" ("Händel und seine tschechischen Zeitgenossen"), zazněly skladby těchto autorů: Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704), Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656-1746), Georg Friedrich Händel (1685-1759), Jan Josef Ignác Brentner (1689-1742), Antonín Reichenauer (kol.1694-1730), František Ignác Antonín Tůma (1704-1774).
Členům ČHäS, kteří navštíví Londýn, doporučujeme, aby do svého itineráře zahrnuli architektonicky průlomový zámek Strawberry Hill (Jahodový Kopec), nacházející se v místní části Twickenhamu. Podle svých vlastních představ jej v letech 1748-1790 nechal postavit, v pitoreskních gotických tvarech, svérázný literát a sběratel Horatio (Horace) Walpole (1717-1797; od r. 1791 čtvrtý hrabě z Orfordu), syn Roberta Walpola (1676-1745), historicky prvního britského ministerského předsedy. [Srov. s členskými cirkuláři ze dne 22. června 2004 a 22. června 2010.] Po důkladné obnově byl zámek dne 2. října 2010 zpřístupněn veřejnosti (webové stránky: "www.strawberryhillhouse.org.uk"). Jeho stavebník, bystrý glosátor dobového uměleckého dění se, mimo jakoukoliv pochybnost, osobně znal taktéž s Georgem Friedrichem Händelem. - Díky své (dodnes čtené) knížce "The Castle of Otranto" ("Otrantský zámek"; vyd. 1764 [česky 1970]), jejíž ponurý děj se odehrává v Itálii v době křížových výprav, se Horace Walpole stal zakladatelem gotického neboli hrůzostrašného románu. Do anglického vydání předmětného titulu lze po předchozí dohodě nahlédnout v sídle ČHäS. [Stručné pojednání o "Otrantském zámku" je otištěno ve vysokoškolské učebnici "Dějiny anglické literatury" (1988) - viz členský cirkulář ze dne 10. března 2010.]
V kutnohorském antikvariátu "Felix Jenewein" zakoupil předseda ČHäS dne 19. ledna 2013 sborník statí Josefa Bohuslava Foerstera (1859-1951) s názvem "Zápisník hudebníkův", vydaný v roce 1929 Státním nakladatelstvím v Praze v edici "Hudební knihovna", řízené profesorem Adolfem Cmíralem (1882-1963); cena: 300 Kč (výdajová položka č. 1811). Ve svazku (144 stran; vlepeno exlibris "Josef Výborný"), obsahujícím celkem čtrnáct statí, čtenář na prázdné straně (vakátu) před titulní dvoustranou určitě nepřehlédne vlastnoruční podpis autora: "Jos. B. Foerster". [Zájemci se mohou s knížkou po předchozí dohodě obeznámit v sídle ČHäS.] - Varhaník, hudební skladatel, kritik, spisovatel a pedagog Josef Bohuslav Foerster pohlížel s úctou a obdivem také na tvorbu Georga Friedricha Händela, zejména v oboru oratorním: mistrova oratoria, psaná "s nadšenou zbožností", činí nesmrtelnými "vnitřní velikost a hloubka". Foerster si rovněž uvědomoval "händlovský smysl pro přístupnou melodii"; plně vychutnával vznešenou krásu melodie "Larga" z opery "Xerxes", zatímco koloratura starých oper se mu zdála "analogií paruk". Šel dokonce až tak daleko, že Händela srovnával se Shakespearem…
|