Česká Händelova společnost / The Czech Handel Society | |||||||||
Hlavní menu Cirkuláře
|
Všem členům České Händelovy společnosti, z.s. (ČHäS)Vážení přátelé,
jak se u prvního členského cirkuláře v kalendářním roce stalo již dlouholetým zvykem, přinášíme v následujícím odstavci stručnou zprávu o našem hospodaření v období od 1. ledna do 31. prosince 2017:
Sledované období, v jehož průběhu ČHäS obdržela tři různě vysoké sponzorské dary (č. 95–97), nevybočovalo nijak výrazně z obvyklé osnovy příjmů a výdajů, jakou známe z posledních let; závěrečný deficit se tentokrát “zastavil” na 153,57 % deficitu z roku předchozího. Výsledky hospodaření za rok 2017 ukázaly, navzdory velmi přísně uplatňovaným úsporným opatřením, ztrátu (“minus”) ve výši 17.746,09 Kč. Celkové příjmy obnášejí 92.036,91 Kč, výdaje 109.783,00 Kč. Peněžní “toky” během období od založení ČHäS (dne 28. března 1990) do 31. prosince 2017 vyhlížejí, díky “tučným” letům v minulosti, příznivě: celkové příjmy činily 2.748.523,90 Kč, výdaje 2.606.881,63 Kč, tj. plus (“zisk”) 141.642,27 Kč. Současně s hospodařením za rok 2017 se podívejme na závěrečné vyúčtování produkce opery Jeana-Baptisty Lullyho Armide na zámku Valtice dne 24. a 25. srpna 2017. Přes velmi chmurná očekávání dopadlo financování projektu ze strany ČHäS pozitivně, dokonce s mírným finančním přírůstkem. Zaznamenali jsme tyto příjmové položky [Kč]: příspěvek Česko-německého fondu budoucnosti – 130.000,00; dary č. 95–97 – 18.578,60; prodej vstupenek – 68.400,00; refundace ztráty – 6.530,46. Výdajové položky [Kč] tvořily následující obnosy: příspěvek Česko-německého fondu budoucnosti – 130.000,00; nájem zámeckého divadla ve Valticích – 20.000,00; ubytování a strava operního souboru – 48.790,00; výroba 5000 kusů tištěných česko-anglických pozvánek – 6.352,50; výdaje ČHäS (výdajové položky č. 1947, 1949 až 1951, 1956, 1960) – 5.986,00; překlad libreta opery – 10.000,00; bankovní poplatky za peněžní převody – 900,00. Celkové příjmy tudíž činily 223.509,06 Kč, celkové výdaje 222.028,50 Kč. Z toho vyplývá přebytek ve výši 1.480,56 Kč. Celou produkci Lullyho “Armidy” ovšem silně zatížil deficit v rozsahu mnoha tisíc eur: obětavě jej vyrovnali, ze svých vlastních prostředků, někteří němečtí členové produkčního týmu i někteří účinkující. – Kdo by se s předmětným projektem chtěl seznámit podrobněji, nechť si otevře složku “Jean-Baptiste Lully: ‘Armide’ (2016–2017)” v sekci “Projekty” na webových stránkách ČHäS.
Výbor ČHäS srdečně zve všechny zájemce na XXII. seminář České Händelovy společnosti, který proběhne ve čtvrtek dne 26. dubna 2018 od 18.00 hodin v učebně č. 19 (I. patro) Vyšší odborné školy oděvního návrhářství a Střední průmyslové školy oděvní, Jablonského 3/333, Praha 7 – Holešovice, v sousedství stanice metra “Nádraží Holešovice” (trasa “C”). Název semináře zní: “Poslední toskánský vladař z rodu Medicejských a Georg Friedrich Händel”. Přednášet bude Pavel Polka, předseda ČHäS. Vstup volný. – Přednášející se bude věnovat, s využitím současných zahraničních i tuzemských poznatků, otázce přátelského vztahu Giana Gastona Medicejského (1671–1737), posledního toskánského velkovévody z rodu Medicejských (vládl v letech 1723–1737), a hudebního skladatele Georga Friedricha Händela. Vznešený host z Florencie, od roku 1697 choť poněkud svérázné Anny Marie Františky rozené vévodkyně ze Saska-Lauenburku (1672–1741), sídlící na zámku v Zákupech u České Lípy, se s naším skladatelem setkal v Hamburku roku 1703 nebo 1704, případně 1705. Účastníci semináře se seznámí nejen s první písemnou zprávou o rozhovorech obou mužů, ale i s dalšími historickými postavami a okolnostmi.
S pozměněným názvem Mohla to být hvězdná chvíle nastudovalo Východočeské divadlo Pardubice stále oblíbenou divadelní hru německého spisovatele a novináře Paula Barze (1943–2013) “Mögliche Begegnung” (“Možné setkání”; premiéra v roce 1985 v Berlíně) o fiktivním setkání Johanna Sebastiana Bacha a Georga Friedricha Händela v Lipsku roku 1747. Režisér Michael Tarant umístil inscenaci na Malou scénu ve dvoře (v sousedství hlavní divadelní budovy). Úlohu J. S. Bacha svěřil Jiřímu Kalužnému, úlohu G. F. Händela Tomáši Lněničkovi (Lněnička); jako nepostradatelný Händelův pomocník a sekretář Johann Christoph Schmidt ml. (John Christopher Smith ml.; 1712–1795) se představil Radek Žák. Celkově inscenace působila, v intencích autorových, živě a přesvědčivě – i díky bezprostřední fyzické blízkosti herců a diváků na “studiové” Malé scéně. [Pisatel těchto řádků navštívil představení dne 29. prosince 2017.] Do děje se navíc zapojily další postavy mající zřejmě prohloubit psychologický účin (například děsivý přízrak přísného Händelova otce) či zaujmout oko diváka. Osobitá kostýmní výprava Ivany Follové, až rozverně pestrá (zejména v případě Händelově), vyvolávala atmosféru téměř muzikálovou. Barzův text, v zájmu individualizace jednajících postav tendující k určité schematičnosti, ne vždy odpovídá – zcela přirozeně – současným poznatkům týkajícím se obou skladatelů. – Premiéra předmětného nastudování se uskutečnila dne 1. prosince 2017. Naposledy bude hra dávána předběžně dne 19. dubna 2018.
Vůbec první informaci o pokusech Johanna Sebastiana Bacha setkat se osobně s Georgem Friedrichem Händelem nalézáme s jistotou v odpovědi Carla Philippa Emanuela Bacha (1714–1788), syna Johanna Sebastiana Bacha, na tvrzení Charlese Burneyho (1726–1814), že Händel ve svých varhanních fugách předčil Johanna Sebastiana Bacha. Tato odpověď Bachova syna vyšla anonymně roku 1788 v 81. svazku (1. kus, str. 295–302) “Všeobecné německé bibliotéky” (“Allgemeine deutsche Bibliothek”) vydávané Christophem Friedrichem Nicolaiem (Nicolai; 1733–1811). Zde se doslova dočítáme: „[Při Händelově návštěvě v Halle v roce 1719] byl J. S. B. kapelníkem v Köthenu, čtyři malé míle z Halle. Dozvěděl se o Händelově přítomnosti v posledně jmenovaném místě, hned nasedl do poštovního spoje a jel do Halle. V den jeho příjezdu Händel z Halle odcestoval. Podruhé [1729] měl J. S. B. naneštěstí horečku. Jelikož sám cesty do Halle nebyl schopen, poslal tam hned svého nejstaršího syna, Wilhelma Friedemanna [1710–1784], aby Händela co nejzdvořileji pozval. Friedemann navštívil Händela a dostalo se mu od něho odpovědi, že do Lipska, ke své velké lítosti, jet nemůže. J. S. B. byl totiž tehdy již v Lipsku, také pouze čtyři míle z Halle.“ (Viz “Bach-Dokumente 3”, Dok. 927.) – Výše citovaný text C. Ph. E. Bacha následně zpracoval Johann Nikolaus Forkel (1749–1818) ve své knížce “Ueber Johann Sebastian Bachs Leben, Kunst und Kunstwerke” (“O životě, umění a uměleckých dílech Johanna Sebastiana Bacha”; Lipsko 1802), vůbec první bachovské monografii. Ta byla velmi oblíbena, a tak se s oběma Bachovými neúspěšnými pokusy o osobní setkání s G. F. Händelem seznámily širší kruhy čtenářstva.
V nákladu jednoho originálu a šesti kopií vydala ČHäS dne 21. prosince 2017, jakožto tiskovinu určenou pro vlastní potřebu, soubor dokumentů Členské cirkuláře České Händelovy společnosti 1997–2017 (viz členský cirkulář ze dne 8. prosince 2017). Svazek o rozsahu 202 strany obsahuje celkem 84 dokumenty – 82 členské cirkuláře a 2 výroční zprávy –, přičemž zachycuje období ohraničené cirkuláři ze dne 14. srpna 1997 a 8. prosince 2017. Veškeré práce spojené se zhotovením souborů provedla firma “M & P Copier”: provozovna v Praze 7 – Holešovicích, Komunardů 5/1529. Za vazbu originálu a potisk přední strany jeho desek bylo zaplaceno 200,00 Kč, za kopie, jejich vazbu a potisk přední strany jejich desek 408,67 Kč/exemplář. Desky jsou stříbrné, potisk černý. Dodatečné exempláře nebude již možno z technických důvodů vyrobit: výše uvedený náklad je konečný. Do originálu, který sloužil, před svázáním, jako předloha pro všechny kopie, lze však po předchozí ústní či písemné dohodě nahlédnout v sídle ČHäS.
Všem, kdo bezvýsledně shánějí konkrétní zánovní vinylovou desku (LP) či kompaktní disk (CD), doporučujeme prodejnu pana Johna Morrisona Music Antiquariat LP-CD v Praze 1 na Malé Straně, Tržiště 22/519 (nejsnadnější přístup průchodem v domě č. 13 v Nerudově ulici); telefon: 222317231; e-mail: info@musicantiquariat.cz; webové stránky: “www.musicantiquariat.cz”. Prodejna nabízí nahrávky jak z oblasti populární, tak z oblasti klasické hudby. Již při zběžném přehlédnutí názvů děl klasické hudby zjistíme, že se v četných případech jedná o naprosto raritní tituly, jež drahnou dobu nejsou v distribuci. A to vše za velmi příznivé ceny. Zachovalost jednotlivých LP a CD je samozřejmostí. Na zakoupené zboží poskytuje prodejna záruku: objevíme-li dodatečně nějaké závady, můžeme zboží bez problému vrátit.
Tradiční návštěva zvěřinových hodů v restauraci a penzionu “Pod Dračí skálou” na Karlštejně se letos uskutečnila, ve slunném počasí s jarními teplotami (!), dne 6. ledna, za účasti 14 osob, z toho 6 řádných a 4 zakládajících členů ČHäS. Händelovskou “zvěřinovou skupinu” opět doprovázela družná fenka Dora (zlatý retrívr). Útulná cukrárna manželů Vostřákových v obci pod hradem, obvyklá to první zastávka na Karlštejně, byla tentokrát otevřena, avšak někteří členové skupiny místo vybraných laskomin upřednostnili výšlap do okolních kopců s výhledy na hrad. K samotným zvěřinovým hodům (tj. k obědu) se však skupina dostavila v celém složení. Po vydatném obědě, splnivším i nejvyšší individuální nároky, následovala prohlídka výstavy “Karlštejnský poklad. Kultura císařského dvora Karla IV.” instalované na hradě Karlštejně v někdejší konírně Císařského paláce. Druhá návštěva cukrárny manželů Vostřákových, absolvovaná již cestou zpět na vlakové nádraží, ukázkově zdařilé zvěřinové hody 2018 symbolicky uzavřela . |