Česká Händelova společnost / The Czech Handel Society | |||||||||
Hlavní menu Cirkuláře
|
Všem členům České Händelovy společnosti (ČHäS)Vážení přátelé,
jak bylo avizováno v předvánočním cirkuláři ČHäS (datovaném 7. prosince 2006), přinášíme v následujícím odstavci stručnou zprávu o našem hospodaření v období od 1. ledna do 31. prosince 2006:
Sledované období, v jehož průběhu ČHäS neobdržela žádný větší sponzorský dar, bylo dle očekávání (srov. s členským cirkulářem ze dne 23. března 2006) ve srovnání s předchozími obdobími příjmově a výdajově velmi nevyrovnané. Výsledky hospodaření za rok 2006 ukázaly, navzdory systematicky uplatňovaným úsporným opatřením, ztrátu ("minus") ve výši 74.127,22 Kč. Celkové příjmy obnášejí 53.568,19 Kč, výdaje 127.695,41 Kč. Nepříjemný meziroční deficit způsobila především řada náročnějších servisních oprav osobního automobilu ČHäS (rok výroby: 1995; srov. s členským cirkulářem ze dne 11. prosince 2001), které byly s ohledem na technické parametry a bezpečnost provozu zcela nezbytné. Peněžní "toky" během období od založení ČHäS do 31. prosince 2006 vyhlížejí nicméně příznivě: celkové příjmy 2.329.723,70 Kč, výdaje 1.950.653,51Kč, tj. plus ("zisk") 379.070,19 Kč. Na letošním, 30. Händelově festivalu v Karlsruhe (18. února - 5. března) nebyla ČHäS z technických důvodů zastoupena. Zprostředkovala však stipendijní účast na 22. Mezinárodní Händelově akademii Karlsruhe (19. února - 3. března 2007) dvěma studentkám: cembalistce Kateřině Chrobokové (19. - 24. února) a mezzosopranistce Dagmar Šaškové (19. - 25. února). Dne 16. března 2006 náhle a nečekaně zemřel v jedné hamburské nemocnici ve věku nedožitých třiasedmdesáti let pan Friedrich Riethmüller (nar. dne 31. května 1933 v Hannoveru), v letech 1977-1992 předseda Göttingenské Händelovy společnosti. Zesnulý patřil od začátku 80. let minulého století k významným zastáncům a podporovatelům neformální mládežnické händelovské skupiny, z níž se později ustavila ČHäS. Jeho zásluhou mohl současný předseda Společnosti již v roce 1987, po překonání nesčetných potíží, navštívit Göttingenský Händelův festival. S velkým zájmem sledoval pan Riethmüller rovněž činnost ČHäS, a to i po roce 1992, kdy opustil funkci v Göttingenu. Osobně se angažoval v dlouhodobém projektu "Mistrovská díla barokní opery - Georg Friedrich Händel a jeho současníci". Za tímto účelem pobýval na pozvání ČHäS ve dnech 5. - 9. září 2002 v České republice (Praha, Mnichovo Hradiště); 7. září se v mnichovohradišťském zámeckém divadle "průzkumně" zúčastnil scénického provedení opery Alessandra Scarlattiho "L'Amor Generoso" ("Šlechetná láska"). V rámci projektu zprostředkoval příspěvek Ministerstva zahraničí Spolkové republiky Německo ve výši 32.406,- Kč na scénickou/koncertní produkci Händelovy opery "Sosarme Re di Media" ("Sosarmés, král médský") v roce 2003 (Mnichovo Hradiště, Karlsruhe). V souvislosti s dotyčnou produkcí jej a jeho choť, paní Waltraud, navštívili dne 7. prosince 2002 v Hamburku-Othmarschenu předseda a technický ředitel ČHäS. Před znovusjednocením usiloval Friedrich Riethmüller o sblížení rozdělených částí Německa, zejména po "händelovské ose" Göttingen - Halle nad Sálou. V posledních letech života působil jako pověřenec pro zvláštní kulturní záležitosti zemské vlády v Sasku-Anhaltsku. Čest jeho památce! V příloze tohoto členského cirkuláře zasílám pozvánku na III. seminář České Händelovy společnosti v Praze 7 - Holešovicích dne 26. dubna 2007 od 18.00 hodin; téma: "Canaletto v Londýně. Tvář britské metropole v polovině 18. století". Přednášet bude Pavel Polka, předseda ČHäS. Rádi bychom uvítali hojnější účast nežli v případě II. semináře ČHäS dne 8. listopadu 2006, kdy se dostavil žalostně nízký počet posluchačů (srov. s členským cirkulářem ze dne 7. prosince 2006!). - Proslulý benátský vedutista Giovanni Antonio Canale (1697-1768), zvaný Canaletto, působil v letech 1746-1755 (event. 1756) s jednou či dvěma přestávkami v Londýně, kde vytvořil množství pláten a skic zachycujících, s "fotografickou" přesností a z různých stanovišť, aktuální podobu britské metropole. Široká mezinárodní popularita mistrových benátských vedut jmenovaná díla poněkud vytěsnila z centra zájmu odborné i laické veřejnosti. V poslední době se však Canalettově tvorbě vzniklé na anglické půdě začíná věnovat, zcela zaslouženě, stále větší pozornost. Canalettovy londýnské olejomalby splňují, v souladu s přáním objednavatelů, nejen požadavek věrné reprodukce skutečnosti, ale zároveň představují osobité umělecké projevy, které se vyznačují důmyslnou kompozicí, suverénním uchopením prostorové iluze, diferencovaným přístupem k tlumenější anglické barevnosti, vytříbeným smyslem pro vystižení konkrétní nálady. Georg Friedrich Händel, jenž se mohl s Canalettem osobně setkat v Benátkách i v Londýně, vlastnil ve své sbírce jeho obraz "Dóžecí palác", vydražený v Londýně dne 28. února 1760 jako součást skladatelovy pozůstalosti. Ve sbírce roudnické větve rodu Lobkowiczů se nacházejí dvě Canalettovy londýnské veduty, vystavené na zámku v Nelahozevsi u Kralup nad Vltavou; tato monumentální, velmi kvalitní plátna o rozměrech 118 × 238 cm zakoupil kolem roku 1752 přímo v Londýně Ferdinand Filip Josef 6. kníže z Lobkowicz (1724-1784). |