Česká Händelova společnost / The Czech Handel Society | |||
Hlavní menu Cirkuláře
|
Všem členům České Händelovy společnosti, z.s. (ČHäS)Vážení přátelé,
věnujte, prosím, tomuto členskému cirkuláři zvýšenou pozornost, neboť
se – jakkoliv se to na první pohled nemusí tak vůbec jevit – bytostně
týká mé osoby i ČHäS. – Nad pozemskou existencí nás všech suverénně
dominuje, jak se praví v názvu celkem tří verzí jednoho z Händelových
oratorií (1707 + 1737 + 1757), všemocný Čas spolu
s Pravdou. U Pravdy
to je poněkud složitější až nejednoznačné, zatímco běh času je přesně
změřitelný a v nejvyšším stupni neosobní. V tomto smyslu to výstižně
formuloval John Milton (1608‒1674) ve své mladické básni “On Time” (“O Času”),
psané nejpravděpodobněji mezi lety 1631 a 1633: „Leť, chtivý
Čase, až se uštveš sám: Hodiny líně běžet necháváš krokem, jenž je jen
olovnicí dán. Pukni už vším, čím se zde přežíráš a co je klam a mam,
jen pouhé nic, jen škvarky smrtelné: Jak málo ztrácíme – jak malý je
tvůj zisk! Když jedinou věc tady nešetříš a nakonec sám sebe
pohltíš…“ Jako hluboce věřící, puritánsky smýšlející křesťan však
Milton v barokně (!) cítěné básni dospívá s pevnou jistotou
k jednoznačnému, nábožensky koncipovanému závěru: „… vše, co dobro
v sobě odhalí i pravý zbožný cit, bude se s Pravdou, Mírem, Láskou
skvít před trůnem nejvyšším Toho, jenž shovívavě vládne vším: Až
k němu lačná duše vyšplhá se… nad Smrtí vezmem vrch i nad tebou, Ó Čase!“
Ukázky převzaty z antologie “Škola noci. Anglická renesanční
a barokní poezie”, kterou sestavil, básně a texty z angličtiny přeložil,
medailóny o autorech a poznámkami doplnil a úvodní esej napsal Zdeněk
Hron (nar. 1944). Vydal Československý spisovatel v Praze v roce 1978;
str. 109‒110.
– I já, Pavel Polka,
jsem si plně vědom plíživé
zákeřnosti nenasytného Času. A jak mi přibývají léta života, vzrůstají
opodstatněné obavy, jaký neblahý osud čeká händelovskou sbírku, již
jsem postupně nashromáždil zhruba od dvacátého roku věku svého, po mém
odchodu z tohoto světa. Popis vzniklé sbírky naleznete na str. 91‒116
v jubilejní publikaci “Česká Händelova společnost 1990‒2020”. Nákup
některých sbírkových položek financovala nebo spolufinancovala ČHäS,
jak dokládají záznamy v “Knize výdajů”. Aby sbírka, jejíž značná
hodnota spočívá rovněž v její kompletnosti, nepřišla nazmar
nevědomostí či ziskuchtivostí, bylo nutné soustředit celou sbírku
pouze v mých rukách a takto ji odkázat některé z tuzemských muzejních
institucí: volba padla nakonec na České muzeum hudby se sídlem
v Karmelitské ulici 388/2 v Praze na Malé Straně; jmenované muzeum je
organizačně součástí Národního
muzea. Před definitivním rozhodnutím o odkazu navštívil dne 16. června
2022 ředitel Českého muzea hudby, Cav. dott. Emanuele Gadaleta,
v doprovodu PhDr. Markéty Kabelkové, Ph.D., vedoucí
hudebněhistorického oddělení, a PhDr. Evy Paulové, vedoucí oddělení
správy, evidence a péče o sbírky, můj byt, kde je sbírka uložena a
zčásti též vystavena. Výsledek návštěvy byl mimořádně pozitivní;
doktorka Paulová vyslovila navíc přání do odkazu sbírky zahrnout také
celou mou pozůstalost. Před podepsáním poslední vůle bylo nutné
zajistit u členů výboru ČHäS písemný “Souhlas s převodem vybraných
položek z majetku České Händelovy společnosti do vlastnictví předsedy
Společnosti se zřetelem k odkazu pozůstalosti jmenovaného Českému
muzeu hudby se sídlem v Praze”. Souhlas s popisovanou transakcí
vyjádřili všichni členové výboru ČHäS a bezúplatný převod dotyčných
položek vstoupil v platnost dne 1. srpna 2022. Šlo o následující čísla
výdajových položek ČHäS: 517, 533, 1439, 1534, 1587, 1604, 1631, 1636,
1638, 1694, 1848, 1891, 1896, 1903, 1924, 1933, 1945, 2003, 2024,
2042, 2057, 2067, 2071, 2098. Součet všech vybraných výdajových
položek činí 72.855,00 Kč. Přitom ne všechny položky se týkají vlastní
sběratelské náplně (např. pod číslem 517 nalezneme regálovou skříň
“Fenix” 2062, datum koupě 11. 8. 1994, cena 10.730,00 Kč).
Po ukončení nezbytných formalit bylo možno přistoupit k sepsání vlastní poslední vůle (závěti) formou notářského zápisu, provedeného dne 22. prosince 2022 paní Mgr. Marthou Maxovou v notářské kanceláři JUDr. Jana Krůty, U Průhonu 1588/11a, Praha 7 – Holešovice. Za provedený úřední úkon jsem ze svých vlastních peněžních prostředků uhradil 6.776,00 Kč. Dne 13. ledna t.r. došel od ředitele Gadalety na mou adresu dopis datovaný dne 11. ledna t.r. Z dopisu vybírám: „Velmi si Vašeho velkorysého úmyslu vážíme. Jedná se totiž o unikátní sbírku historických materiálů dokumentujících Händelův život a dílo, která významným způsobem obohatí naše sbírky a bude sloužit i následujícím generacím.“ – Od 1. srpna 2022 by se sbírka z ryze formálního hlediska měla správně nazývat “Händelovská sbírka Pavla Polky”, “The Pavel Polka Handel Collection”, “Die Händel-Sammlung von Pavel Polka”. S ohledem na dosavadní zvyklosti však na dodržování nového názvu sbírky netrvám a souhlasím v zásadě s tím, aby se v běžné praxi zachovávalo používání dosavadního tvaru: “Sbírky České Händelovy společnosti”. Jsem přesvědčen, že všichni členové ČHäS přijmou shora zaznamenaná opatření jako nezbytně nutná, že uvážlivě ocení vskutku vše, co se za stávajících podmínek udělat mohlo. Členy ČHäS mající o osud sbírky odůvodněný zájem dovoluji si pozvat k prohlídce sbírky na mé adrese, jež je současně i sídlem ČHäS.
Letošního mezinárodního Händelova festivalu v Halle nad Sálou
(26. května – 11. června; motto: “Opera – spor o dudlaj a dudlajdá”) se
za ČHäS zúčastnili, ve dnech 26. –28. května, předseda a řádný člen,
grafik Libor Hofman z Úholiček, jehož osobní automobil posloužil jako
pohodlný a spolehlivý dopravní prostředek. Z pokladny ČHäS nebyla na
tuto cestu vyplacena ani jedna koruna. – Z velkých hudebních produkcí
jmenovaní navštívili (28. května) pouze Händelovu operu “Xerxes” ve
festivalovém scénickém nastudování Opery Halle. I když jsme v oblasti
tzv. režijního/režisérského zpracování Händelových operních titulů na
leccos zvyklí, způsob, jakým se mladá německá operní režisérka Louisa
Proske chopila hallského “Xerxa”, předčil i ta nejhorší
očekávání. Hlavním protagonistou opery se stalo osobní tryskové
letadlo zaplnivší celý jevištní prostor, takže z Händela zbyla jen
hudba a text. K absurditě představení přispěla i evakuace obecenstva
mimo budovu divadla krátce po začátku představení z důvodu vzniku
nejasné technické závady ohrožující případně i lidské životy. Ozývaly
se ovšem i hlasy podezírající režisérku Proske z předem naplánované
evakuace divadla jakožto součásti režijní koncepce… Laskavý čtenář
mi ve světle popsaných okolností jistě dá za pravdu, že zabývat se
předmětnou inscenací dále nemá žádný smysl. – Negativní zážitek
z hallského “Xerxa” nicméně do jisté míry překryly zastávky na
historicko-umělecky významných místech: 26. května (cestou do Halle) –
zámek Hartenfels v Torgau, zámek Oranienbaum u Dessau/Desavy; dne
28. května – kostel sv. Jiří a sv. Alžběty v Oppinu u Halle [blíže viz
následující odstavec], klášterní chrám na Petersberku u Halle, Wettin
(původiště Wettinů, starého šlechtického rodu, jehož členové byli
postupně saskými vévody, kurfiřty a králi). – Dne 27. května proběhlo
každoroční členské shromáždění mezinárodní Společnosti Georga
Friedricha Händela se sídlem v Halle. Tradiční proslov předsedy ČHäS
přečetl tentokrát prezident Společnosti, Prof. Dr. Wolfgang
Hirschmann, neboť autor proslovu si tentýž den ráno přivodil úraz
pádem na schodišti, což jej učinilo neschopným svůj připravený text
přednést.
V Oppinu působil Händelův strýc Johann Gottfried Taust (1647–1716),
nejstarší bratr Händelovy matky. Narodil se, stejně jako ona,
v Dieskau u Halle. Od roku 1673 až do své smrti byl farářem v Oppinu
severně u Halle (někdejší samostatná obec dnes spadá pod město
Landsberk). Daleko za hranicemi své farnosti se těšil pověsti
výborného spisovatele a znalce astronomie. Snad ještě coby student
sepsal rytířský román, poté skládal básně včetně básní
smutečních. Taustovy zájmy se posléze změnily: začal se zabývat
především nebeskými úkazy, zveřejniv nejprve kázání o původu a významu
hromu. Zjevení velké komety r. 1680 jej přivedlo k tomu, že svou
pozornost obrátil ke kometám a jejich výkladu – pochopitelně v souladu
s pověrčivým dobovým nazíráním, kdy přelet té či oné vlasatice
přinášel obyvatelstvu vždy zlé znamení.
Do pestré historie zámku v Domousnicích nedaleko Mladé Boleslavi a
Dolního Bousova se zapsala také velmi zajímavá, nečekaná hudební
kapitola, a sice díky třem tamním prázdninovým (letním) pobytům
sopranistky, spisovatelky a básnířky Emy Destinnové (vlastním jménem
Emilie Věnceslava Pavlína Kittlová; 1878–1930): v letech 1906, 1907
a 1911. V roce 1907 a snad i v roce 1911 ji do Domousnic doprovázel
tenorista Enrico Caruso (1873–1921). Podle místních svědectví
legendární Ital s oblibou zpíval ze zámeckých oken do venkovního
prostoru a jeho hlas se nesl daleko do krajiny, vyvolávaje neskrývaný
údiv u náhodných posluchačů. Zatímco po Carusovi nezůstala na
domousnickém zámku žádná stopa, podoba Emy Destinnové inspirovala
podle tradice nástropní malbu v místnosti v I. patře v jižním nároží
zámecké budovy, sloužící pravděpodobně jako ložnice obdivované
pěvkyně. Malbu, znázorňující lovecký výjev s bohyní Dianou, zhotovil
v roce 1920 Robert Schlosser (1880–1943). A právě tváři antické bohyně
propůjčil malíř rysy Destinnové, jejímž byl v letech 1906–1907 blízkým
přítelem: proslavená operní diva mu tehdy adresovala asi 130
dopisů. I s Carusem, jejím “hvězdným” partnerem na světových
divadelních jevištích, spojovala Destinnovou jistá citová
pouta. Carusovu sňatkovou nabídku pěvkyně ovšem nepřijala… Zámek
v Domousnicích vlastní v současnosti manželé Jiří a Jitka
Munzarovi. Ti zde provozují “Zámecké vinařství Munzar” s nabídkou vín
z jejich vlastních vinic vysázených roku 2004 na svahu poblíž
zámku. Nynější vzhled zámku je výsledkem neobarokních stavebních
zásahů provedených v l. 1917–1926 politikem Jindřichem Gustavem
Maštálkou (1866–1926), rodákem ze Sobotky. – Srov. s členským
cirkulářem ze dne 12. září 2012.
Velká část členů doposud neuhradila členský příspěvek ČHäS na rok
2023! Minimální výše ročního členského příspěvku zůstává přitom nadále
víceméně symbolická: 100 Kč (tj. 8,33 Kč měsíčně)! Je-li členství
platné od 1. ledna, hradí se členský příspěvek nejpozději do konce
měsíce března dotyčného roku, letos tedy do 31. března 2023. Žádám
proto všechny, kdo členský příspěvek na rok 2023 dosud nezaplatili,
aby své (dozajista nechtěné) opomenutí co nejdříve napravili. To se
týká i zástupné úhrady členských příspěvků 2023 pro mezinárodní
Společnost Georga Friedricha Händela se sídlem v Halle nad Sálou!
|