Česká Händelova společnost / The Czech Handel Society | |||
Hlavní menu Cirkuláře
|
Všem členům České Händelovy společnosti (ČHäS)Vážení přátelé,
Händel: Triová sonáta
č. 1b h moll pro příčnou flétnu, housle a basso
continuo, op. 2; HWV 386b;
Händel: Kantáta “Da sete
ardente afflitto” pro soprán a basso continuo na text neznámého autora,
HWV 100;
Telemann: Pařížský kvartet
č. 8 a moll pro příčnou flétnu, housle, violoncello a basso
continuo, TWV 43:a2 (výběr);
Händel: Kantáta “Look down,
harmonious Saint” (“The Praise of Harmony”) na text Newburgha Hamiltona
pro tenor/soprán a nástroje, HWV 124.
Účinkovali: Irena
Troupová, soprán; Jindra Černá, příčná flétna; Lucie Hůlová, housle;
Helena Matyášová, violoncello; Jiřina Marešová, varhanní
pozitiv.
Před prvním hudebním
číslem koncertu a mezi hudebními čísly následujícími četla herečka Eva
Burešová z monografie Pavla Polky “Triumf času a pravdy”
příznačné ukázky vybrané autorem. Vedle autora se prezentace zúčastnil
grafik Libor Hofman z Úholiček, autor obálky a frontispisu, a
sochař Petr Novák z Jaroměře, autor Händelovy busty z roku
2002. Podle snímku jejího hliněného modelu, pořízeného Václavem
Novákem (1930–2013), otcem autora, vytvořil Libor Hofman
obálku. Autorský sádrový odlitek předmětné plastiky byl
u příležitosti koncertu/prezentace knihy instalován v Kuksu,
a sice přímo v místě konání akce, tj. v refektáři špitálu
(v severovýchodním rohu sálu), kam byl, spolu s podstavcem,
přepraven s maximální opatrností osobním automobilem
z Galerie Petra Nováka v Jaroměři-Josefově, Bastionu
č. IV. V severozápadním rohu sálu je trvale vystaven sádrový
odlitek měděné busty hraběte Františka Antonína Šporka (Sporck;
1662–1738), budovatele kukského areálu, z pomníku
v nedalekém městysu Choustníkovo Hradiště; pomník, slavnostně
odhalený dne 7. července 1901, je dílem libereckého sochaře
Eduarda Gerharda. Obě busty, Händelova a Šporkova, tak spolu mohly
určitým způsobem komunikovat nad hlavami hrajících hudebnic,
kteréhožto zvláštního fenoménu si všimli i někteří, zřejmě citlivější
návštěvníci. – Zájem o prezentovaný knižní svazek byl
enormní. Pavel Polka i po koncertu odpovídal na řadu věcných dotazů
týkajících se práce na knize i jeho vlastních osobních zájmů a
životních hodnot. Všichni zúčastnění jen litovali, že exempláře
“Triumfu času a pravdy” již není možno – v důsledku
rozebrání početně velmi limitovaného nákladu – žádným způsobem
získat. Autor knihy, kterému z celého nákladu (278 výtisků)
zůstalo, coby “železná rezerva”, pouhých 14 výtisků, všechny
neuspokojené zájemce odkázal na chystané elektronické vydání knihy
v termínu přibližně do konce září letošního roku: pracuje na něm
nejen on, ale především kolega Jan Kučera z Kladna mající na
starosti mimořádně náročný a složitý technický převod celé knihy do
elektronické podoby včetně propojení bezpočtu číslovaných poznámek,
odkazů apod. Jmenovaný se akce v Kuksu nemohl z vážných
zdravotních důvodů osobně zúčastnit. Elektronická verze svazku bude
oproti druhému, tištěnému vydání (2021) rozšířena přesně o třicet
stránek, zahrnujících množství korektur a řadu zajímavých doplňků a
aktualizací. Do jisté míry bude možno hovořit o “třetím
vydání”. Pro všechny zájemce bude elektronická verze “Triumfu času a
pravdy” bezplatně dostupná na webových stránkách ČHäS. Z Kuksu
odjížděli účinkující i posluchači s dobrým pocitem, že se pořad
sestavený z hudby a mluveného slova, proběhnuvší v zaplněném
refektáři se skvělým obecenstvem a ve skvělé atmosféře, mimořádně
vydařil, že plnohodnotně nahradil a zřejmě ještě celkovým vyzněním
předstihl akce původně připravované na zámku v Hostivici
u Prahy (28. března 2020) a v koncertní galerii “Art
Space” v Praze (29. listopadu 2021). Na tomto místě jménem
ČHäS srdečně děkuji účinkujícím, pořadatelům, správě hospitálu Kuksu,
pracovní skupině ČHäS a všem ostatním, kdo přispěli svou pomocí.
S velkým potěšením mohu v tomto členském cirkuláři oznámit,
že počínaje dnem 28. září 2022 jsme uvedli do provozu
elektronickou verzi händelovské monografie “Triumf času a
pravdy”. Jedná se o první elektronické vydání (PDF),
konkrétně o revidovanou a rozšířenou verzi druhého vydání
tiskem. Obsah knihy je strukturovaný. Čtenáři s hlubším zájmem
o dané téma či o jeho širší souvislosti umožnuje i
nesekvenční práci s textem. Na rozdíl od tištěné verze je kniha
v elektronické podobě doplněna velkým množstvím vnitřních odkazů,
jež čtenáři vybavenému vhodným prohlížečem takovýto nelineární přístup
k textu do značné míry usnadňují.
Kniha je komukoliv zdarma k dispozici na webových stránkách ČHäS (www.haendel.cz) v sekci “Aktuality”. Může být bezúplatně šířena/sdílena elektronicky pouze vcelku včetně tiráže. Soubor PDF není povoleno jakkoliv měnit. Kniha nesmí být bez souhlasu autora šířena tiskem s výjimkou tisku pro osobní potřebu. Kdokoliv si ji nebo její část může libovolně vytisknout pro osobní potřebu, případně může tiskem pověřit třetí stranu, a sice výhradně pro osobní potřebu. U příležitosti vydání “Triumfu času a pravdy” v elektronické podobě si připomeňme, že přední stranu (v tiskové verzi vnější stranu přední desky) pokrývá fotografický snímek hliněného modelu Händelovy busty od jaroměřského sochaře Petra Nováka (nar. 1957), který na modelu (výška 66,5 cm) pracoval v únoru a březnu 2002 na základě objednávky ČHäS ze dne 14. července 2001. Fotografii hliněného modelu pořídil jaroměřský fotograf Václav Novák (1930–2013), otec autora busty. Sádrové odlitky busty vlastní v současné době tito jednotlivci a organizace: autorský odlitek (10. října – 10. prosince 2014 vystavený v benátském paláci Ferro Fini) – autor busty; originály č. I/VI – Církevní konzervatoř Německého řádu, Opava; č. II/VI – Händel-Haus, Halle an der Saale, SRN; č. III/VI – Pavel Polka, Praha (předseda ČHäS); č. IV/VI – Göttinger Händel-Gesellschaft, Göttingen, SRN; č. V/VI – Michal Typl, Mníšek pod Brdy (technický ředitel ČHäS); č. VI/VI – Handel & Hendrix, London, Velká Británie. První poznámka k tomu, co se dostalo do
elektronické verze “Triumfu času a pravdy”: v minulých
letech vyvolalo zaslouženou pozornost zjištění, že ve druhé polovině
17. století žil v Horním Šariši (Slovenská
republika) jistý Christoph Händel (1644–?). Jak se ukázalo, jednalo se
o bratrance hudebního skladatele Georga Friedricha Händela ze
strany otce, Georga Händela (1622–1697).
Dotyčný Christoph Händel ml. (křtěný v Halle dne 28. ledna 1644), jeden ze synů hallského kovářského mistra a kotláře, bratra skladatelova otce Christopha Händela st. (1612–1678) a jeho choti Marthy, roz. Burckhardtové, je v letech 1675–1685 doložen v Bardejově, ležícím v Horním Šariši na východním Slovensku. V souladu s rodovou tradicí se v Bardejově živil jako konvář a se svou rodinou žil v dnešní ulici Veterná (Větrná), dle charakteru městské zástavby na její jižní straně. Ačkoliv původem luterán, v katolickém Bardejově, obydleném od začátku 14. století karpatskými Němci (název Bartfeld), konvertoval ke katolické víře. V tamním chrámu sv. Jiljí (slovensky sv. Egídia) byly pokřtěny jeho děti Regine (1675), Friedrich (1677) a Johannes Christophorus (1680). Po roce 1685 se stopy Christopha Händela ml. a jeho rodiny v Bardejově zcela ztrácejí. Rodina možná nepřežila některou z epidemických chorob, nebo se vydala za lepším živobytím… V červenci 2022 objevila Petra Pavlovičová, pracovnice Státního archivu v Prešově, v evangelické matrice z Kežmarku (německy Käsmark/Kesmark), náležejícího k historickým centrům Spiše na východním Slovensku, zápis z roku 1668 o narození syna Christopha Christophu Händelovi ml. a jeho ženě, Marii Sophii. Rodina se tedy nepřestěhovala z Německa přímo do Bardejova. Bardejovu předcházelo nejméně jedno bydliště: Kežmarok. Objevený matriční záznam přesně zapadá do mozaiky dosud známých údajů. Christoph Händel ml. byl ve chvíli narození potomka v Kežmarku ještě velmi mlád, což lze téměř jistě předpokládat také u jeho choti. Ke katolictví museli přestoupit nejpozději v Bardejově, neboť tři z jejich dětí byly, jak uvedeno výše, pokřtěny v bardejovském katolickém chrámu sv. Jiljí. Dokumentují to zápisy v chrámové matrice. V srpnu 2022 nahlédla Martina Dovičáková, pracovnice Státního archivu v Prešově, pobočka Archiv Bardejov, do bardejovských daňových soupisů z příslušného období: jméno “Christoph Händel” figuruje v letech 1681–1685 v seznamech občanských, strážních a stočných poplatků. V onom časovém úseku tedy Christoph Händel ml., nejspíše z titulu výkonu svého řemesla, odváděl daně městu Bardejovu. (Srov. s členským cirkulářem ze dne 21. září 2006.) Na tomto místě ještě jednou srdečně děkuji
za přínosná zjištění oběma archivářkám. Abychom si mohli utvořit
přesnější obrázek rodiny Christopha Händela ml., bude ještě zapotřebí
mnoho hodin cíleného výzkumu, pokud do pátrání, jak už tomu často
bývá, nezasáhne náhoda.
|