13. února 1725

Premiéra opery “Rodelinda”

Opera Rodelinda je poslední z trojice mistrovských Händelových děl, jejichž premiéry spadají do období zhruba jednoho roku v páté, resp. šesté sezóně královské Akademie. První z nich, Giulio Cesare in Egitto, měla premiéru 20. února 1724, druhá, Tamerlano, v říjnu a v listopadu téhož roku, třetí, Rodelinda, měla premiéru v Královském divadle na Senném trhu dne 13. února 1725, deset dnů před Händelovými narozeninami. Premiéra byla velmi úspěšná, opera byla několikrát opakována a její představení se konala i v následujících letech. Dobový tisk (‘The Kentish Post, or Canterbury News Letter’) se zmiňuje ještě 15. ledna 1726, že "…v úterý večer bylo Jeho Veličenstvo přítomno v divadle na Senném trhu a vidělo operu zvanou ‘Rodelinda’…”.

Vznik libreta byl komplikovaný: námět ze 7. století pochází z kroniky Dějiny Langobardů od Pavla Jáhna, a stal se východiskem neúspěšné hry Pierra de Corneille Pertharite, roi des Lombards (1652). Hru v 18. století úspěšně upravil Antonio Salvi na libreto, původně pro Giacoma Antonia Pertiho. Námět tím získal na popularitě, až se Salviho libreto dočkalo konečné adaptace pro Händela od Nicoló Francesco Hayma (rovněž autora libret oper Giulio Cesare a Tamerlano).

Široce propagovaná premiéra a po ní následující představení se dočkala ohromného úspěchu, v hlavních rolích se uplatnily tehdejší hvězdy Královského divadla, Francesca Cuzzoniová (Rodelinda) a slavný kastrát Senesino (Bertarido). První představení mimo Londýn se uskutečnila v Hamburku v roce 1734 a později i v sezóně 1735/1736. Jak bylo dobovým zvykem (a jak tomu někdy bývá i dnes), árie se zpívaly italsky, zatímco recitativy německy.

Rodelinda byla první vlaštovkou, která zahájila novodbou renesanci Händelovy operní tvorby. Stalo se tak v Göttingen 26. června 1920, kdy se zásluhou händelovského nadšence Oskara Hagena uskutečnila její novodobá premiéra.

Odkazy

* * *