Anna Hostomská
(1907-1995)

Händel v Kouzelném světě opery

Anna Hostomská (1907-1995), hudební redaktorka, spisovatelka a překladatelka. Fotografie z roku 1962.

Italská barokní opera vrcholí v díle Georga Friedricha Händla (1685-1759). Slavnostní ráz, antické a biblické náměty jsou u něho ještě v plné síle. Rodák z Halle n. Sálou, pocházel z četné rodiny ranhojiče. U varhaníka skladatele Zachowa naučil se nadaný chlapec kontrapunktu, fuze, improvisování, hře na hoboj, klavír a varhany. Jeho život byl pestrý a dobrodružný. V 17 letech při studiu práv na universitě zastával i místo učitele zpěvu a varhaníka a komponoval pro každou neděli nová motetta a žalmy. Po roce odešel do Hamburku, kde se spřátelil s Matthesonem a prožil jako hráč II. houslí v orchestru bouřlivý vzmach hamburské opery. Úspěšně k němu přispěl r. 1705 svou prvotinou Almirou a na to Neronem. Dovedl se vcítit do hudebního stylu vhodného pro hamburské obecenstvo. Jeho úspěch vzbudil žárlivost Keisera, jenž mladému skladateli znepříjemňoval činnost. Znechucen a předvídaje blízký úpadek hamburské opery, rozhodl se Händel odejít do rodné země opery, do Itálie. Obstál v soutěži s italskými mistry, Scarlatti a Corelli se stali jeho přáteli. Podporován rodinou Medici sklízel úspěch za úspěchem v Římě, Florencii a v Benátkách, kde byla provedena jeho Agrippina, k níž jemu, luteránovi, napsal libreto kardinál Grimani. Za tři léta v Itálii složil i řadu kantát, žalmů a oratorií.

Nepokojný duch jej hnal brzy dále. Přijal místo dvorního skladatele v Hannoveru, ale ani je nenastoupil a odejel do Londýna. Bystře odhadl, že tam najde široké pole působnosti. Po 15 letech se nevyskytl nikdo, kdo by nahradil zemřelého Purcella, zájem o divadlo byl v Anglii vypěstován dávnou tradicí a italská opera do Anglie dosud pronikla velmi málo. Také hospodářské poměry anglické byly výhodné. Bohatství přitékalo do ostrovní námořní velmoci mocnými proudy z kolonií, šlechta a bohatnoucí obchodní kruhy usilovaly o to, vyrovnat se způsobem života pevnině a zejména Francii. V Londýně působila řada reprodukčních umělců, ale žádný významný skladatel. Händel byl proto přijat dobře. Provedení jeho opery Rinaldo s námětem Tassova Osvobozeného Jeruzaléma v divadle Haymarket r. 1711 vzbudilo nadšení. Händel se rozhodl přesídlit do Londýna. Dovedl se oslavnými kantátami (anthems) zalichotit královskému dvoru i získat si odpuštění krále, jenž brzy nato nastoupil po Stuartovcích. Byl jím někdejší hannoverský kurfiřt Jiří, jehož přízní kdysi opovrhl. Po tři léta skládal drobnější církevní skladby, jež mu byly průpravou k pozdějším velkým oratoriím a anglické tradici se přizpůsobil komposicí hudby ke scénickým slavnostním útvarům, oblíbeným u dvora a zvaným masques. Oficiálního postavení dosáhl r. 1719, když byl jmenován hudebním ředitelem královské Akademie. Žil v Anglii až do smrti, za střídavého štěstí a neúspěchů.

Georg Friedrich Händel (1685-1759). Kresba Josefa Herčíka (1922-1999). Ilustrace z knihy Anny Hostomské (1907-1995) "Kouzelný svět: vyprávění o světové opeře". Praha 1960; str. 37.

Händel v sobě spojoval vlastnosti hudebníka a obchodníka. S podnikatelem Heideggerem založil na obchodních základech divadelní společnost, útvar v divadelním podnikání nový. Měl mnoho odpůrců, neboť král-Němec nebyl veřejností přijat s nadšením a antiroyalisté svůj odpor k němu přenášeli i na ty, kdo byli v královské přízni. Proti Händlovi povolali do Anglie italského skladatele Bononciniho. Mezi oběma skladateli došlo k bezohledným bojům o přízeň obecenstva. Ani rvačky primadon Cuzzoniové a Bordoniové přímo na jevišti nepřispívaly k dobré pověsti Händlova divadla. Byl vyhnán z divadla na Haymarket do Covent-Garden, právě tam, kde Pepuschova Žebrácká opera zaútočila na manýry velkých oper a dávala pochodovat zlodějům a lumpům za zvuků křižáckého pochodu z Händlova Rinalda. Händel neochabl, angažoval v Itálii nejlepší umělce. I jeho odpůrci pokračovali v boji. Založili Šlechtickou operu k pěstování italských oper a angažovali do ní význačné osobnosti: Porporu, Hasseho, pěvkyně Bordoniovou a Cuzzoniovou a kastráta Farinelliho. I mezi umělci Händlovými byly hvězdy jako pěvkyně Strada a tanečnice Sallé. V té době vytvořil Händel dvě ze svých největších oper, Alcinu a Atalantu, ale v zápase podlehl. Boj skončil r. 1737 bankrotem Händlova divadla a tělesným zhroucením skladatelovým. Ani Šlechtická opera však nevydržela tíži nesmírných nákladů a gáží umělců a skončila fiaskem.

Po uzdravení se Händel energicky znovu vzepjal, psal operu za operou, oslavné kantáty a oratoria. Ani nový záchvat mrtvice a vězení dlužníků jej nezlomily. Vytvořil opery Xerxes (Xerxovo largo Ombra mai fu zůstalo dodnes nejkrásnější ukázkou barokní árie) a Imeneo. Za pomoci přátel vybředl benefičním koncertem z nejtíživějších dluhů a odejel do Irska, kde se zotavil a dočkal úspěchu cyklu koncertů a premiéry oratoria Mesiáš. Klidu a uznání se však dožil, až když se v rozepřích o královský trůn připojil k národnímu hnutí. V posledních létech života byl konečně uznán a přijat za oficiálního představitele anglické hudby. Od r. 1751 ztrácel zrak a skončil život v naprosté slepotě. Jak toužil, byl pohřben ve Westminsteru vedle největších anglických osobností.

V závěru jeho života dokončil se Händlův odvrat od opery. Vzepřel se dvěma jejím podstatným složkám, scéně a monodii. Navrátil se k polyfonii, stále pěstované jeho současníkem Johannem Sebastianem Bachem, a soustředil se na tvorbu oratorií. Bachova oratoria vycházejí ze středověkých mystérií, Händlova oratoria z opery, zachovávajíce si dramatičnost divadelního útvaru. Händlova orchestrální paleta je neobyčejně barvitá, šíře hudebních zájmů a schopností mimořádná. Händel neváhal přebírat ani cizí motivy, vědom si toho, že jim dovede dát novou tvář. V jeho 44 operách se odráží jeho smysl pro lidovost i monumentalitu. Dovedl spojit vlivy francouzského baletu s anglickým dramatem, odrazy německé církevní hudby s italskou lehkostí. Jeho opery mají typický ráz, neodpovídají dnešním dramatickým představám, jsou ale hudbou bohaté. Barvitá instrumentace, silné recitativy, důležitost sborových partií a vznosnost árií v nich působí dodnes, i když na jevištích ustoupily do pozadí. Význam Händlův zůstává stále platný v hudebním životě Anglie, kde dovedl navázat na původní tradice a zúrodnit je novým duchem.


Výše uvedený text je přepisem (výňatkem) souvislého textu ze str. 45-48 (kapitola III - "Neapol nebo Paříž?") v knize Anny Hostomské (1907-1995) "Kouzelný svět: vyprávění o světové opeře", kterou jako svou 1505. publikaci vydala Mladá fronta, nakladatelství ČSM, v Praze v roce 1960. První vydání. Ilustroval, obálku a vazbu navrhl grafik a rytec Josef Herčík (1922-1999).
Přepis reprodukuje předlohu s tím, že až na několik drobných korektur nebyly provedeny žádné úpravy či zásahy, jakkoliv nutné a žádoucí se mohly jevit.
Zde použitý název "Händel v Kouzelném světě opery" není původní: byl zvolen výhradně za účelem vhodného pojmenování předmětného výňatku.