Úvaha o možném osobním setkání hraběnky Žofie
rozené princezny ze Saska-Weißenfelsu (1684–1752)
se slavným hudebním skladatelem
Přednáší Pavel Polka, předseda České Händelovy společnosti
Program
Georg Friedrich Händel (1685–1759):
Předehra (g moll) k pasticciu “Alessandro Severo”
HWV A13 [1738]
Largo. Allegro – Menuet (Andante)
(CD nahrávka: světová premiéra)
? Georg Friedrich Händel:
Chorální kantáta
“Ach Herr, mich armen Sünder straf nicht in deinem Zorn”
(“Ach Pane, netrestej mne, ubohého hříšníka, ve svém hněvu”)
pro soprán, alt, tenor, bas, instrumentální soubor a basso continuo
HWV Anh. B 206
(CD nahrávka: světová premiéra)
Jakkoliv se to může na první pohled zdát nepravděpodobné, nacházeli se princezna Žofie ze Saska-Weißenfelsu (1684–1752), v letech 1734–1752 choť Alberta Josefa říšského hraběte z Hodic a Volframic (1706–1778), od roku 1741 pána na Slezských Rudolticích, a hudební skladatel Georg Friedrich Händel (1685–1759) ve stejném časovém úseku ve stejné budově. Přitom se jejich životní cesty ubíraly zcela jinými směry:
Princezna Žofie se v roce 1699 provdala za budoucího markraběte z Braniborska-Bayreuthu a žila většinou v Bayreuthu a Erlangenu. Roku 1726 ovdověla a nakonec se stala, jak výše uvedeno, chotí proslulého hraběte Alberta Josefa z Hodic – když s ním sňatek uzavírala, bylo jí již padesát, jemu teprve dvacet osm let.
Georg Friedrich Händel se z rodného Halle nad Sálou vypravil nejprve do Hamburku, pak do Itálie. V roce 1712 se trvale usadil v Anglii, kterou si vybral za svůj druhý domov. Svůj život zcela zasvětil hudbě: zanechal po sobě ohromné dílo, stále hrané a obdivované ve všech jeho složkách.
V průběhu přednášky se posluchači seznámí nejen s oběma hlavními protagonisty, ale i s řadou více či méně známých historických reálií. Pátrání po možném setkání hudbymilovné princezny Žofie a Georga Friedricha Händela bude oživeno delší citací z prvního skladatelova životopisu, vydaného v Londýně v roce 1760: ocitneme se tak již přímo v místě, kde se Händel a Žofie mohli osobně seznámit.
Přednášku zpestří dvě reprodukované ukázky z Händelovy tvorby. Druhá ukázka nám umožní bližší představu o kompozičním stylu, jenž byl Händelovi vlastním právě v období, do něhož patří úvodem naznačená shoda časových a místních okolností.