XVIII. seminář České Händelovy společnosti

Čtvrtek 28. dubna 2016 od 18.00 hodin.

Učebna č. 16 Vyšší odborné školy oděvního návrhářství a Střední průmyslové školy oděvní, Jablonského 3/333, Praha 7 - Holešovice, v sousedství stanice metra "Nádraží Holešovice" (trasa "C").

Vstup pro všechny zájemce zdarma.

Cesta na místo konání: Vzhledem k vlakovému nádraží Praha-Holešovice vystoupíme z podzemí metra na opačném konci. Při výstupu ze stanice metra uvidíme přímo proti sobě žlutou školní budovu. Po značeném přechodu vlevo od zastávek tramvají č. 12 a 24 přejdeme koleje a vydáme se rovně podél zeleného plotu vlevo od školní budovy. Do školního areálu vstoupíme po pravé straně v pořadí druhým vchodem. Po schodech vystoupíme do I. patra, kde přímo naproti schodišti přijdeme k učebně č. 16.
V prostoru školy se nacházejí prodejní automaty s nápoji a studenými pokrmy.

Program:

Císařský dvorní kapelník Johann Joseph Fux (kol.1660-1741)
a jeho výstup na umělecký Parnas

Přednášet bude PhDr. Radek Menoušek, muzikolog, hudební skladatel a barokista.

Frekventanti semináře se tentokráte ocitnou ve vybrané společnosti význačné osobnosti barokní Evropy, jednoho z nejvýznamnějších hudebních reprezentantů tzv. "císařského baroka", vynikajícího pedagoga, hudebního teoretika, varhaníka a především vrchního dvorního kapelníka - Johanna Josepha Fuxe, od jehož úmrtí uplynulo letos, dne 13. února, 275 let a jehož tvorba představuje jednu z nejsvébytnějších a umělecky nejdokonalejších kapitol barokní epochy. Fuxova osobnost je dodnes zahalena rouškou tajemství. O jeho životě existuje jen málo informací do chvíle, kdy byl ve Vídni přijat na dvůr císaře Karla VI. a jeho kariéra začala závratně stoupat. Je však známo to podstatné - že byl totiž kultivovaným hudebníkem s velkým přehledem ve své profesi, s hlubokým citem a schopností vyslovovat umělecké představy zřetelně a osobitým způsobem; byl také neobyčejně sebekritický. Jeho dílo je důsledně propracovaným, do detailu promyšleným a procítěným hudebním klenotem. Ovládal naprosto bezpečně vše, co jeho doba a vkus vytvořily a co mu z kompozičních prostředků nabízely.

Johann Joseph Fux, vrstevník čelných hudebních reprezentantů vrcholného baroka - J. S. Bacha (1685-1750), G. F. Händela (1685-1759), A. Vivaldiho (1678-1741) nebo z českých komponistů J. D. Zelenky (1679-1745) -, po sobě zanechal obrovské množství světské i duchovní hudby, počínaje sólovými skladbami a konče až monstrózními produkcemi. Pak ovšem jeho hudba zapadla na dlouhá desetiletí, či spíše staletí, do šera archívů a teprve od konce minulého století se s ní a s jejím autorem seznamuje hudbymilovná veřejnost po celém světě. Fux je postupně objevován jako skladatel brilantních instrumentálních kompozic, jako autor působivé duchovní hudby, vokálně-instrumentálních skladeb, jako vynikající teoretik i jako pedagogická autorita, která ovlivnila řadu generací evropských skladatelů, našeho Jana Dismase Zelenku nebo Františka Ignáce Antonína Tůmu (1704-1774) nevyjímaje. Dnes jsou Fuxova díla na repertoáru profesionálních i amatérských hudebních těles. Jeho kompoziční odkaz se nám dochoval, bohužel, jen částečně. Ale i tak představuje znovuobjevení tvorby této významné rakouské hudební osobnosti důležitý přínos a obohacení pro mnohá evropská koncertní pódia. Během semináře zazní reprodukovaně četné ukázky z různých oblastí rozsáhlé mistrovy tvorby.

[?] Jacob van Schuppen (1670-1751): Johann Joseph Fux (kol.1660-1741), hudební skladatel, teoretik a pedagog. Olejomalba na plátně. 93,0 × 74,0 cm. Mezinárodní hudební muzeum a knihovna Bologna, Itálie. Inv.č.: B 11833 / B 38184. - Vpravo dole notový zápis Fuxova Nekonečného kánonu pro čtyři hlasy.