III. seminář České Händelovy společnosti

Čtvrtek 26. dubna 2007 od 18.00 hodin.

Učebna č. 19 Vyšší odborné školy oděvního návrhářství a Střední průmyslové školy oděvní, Jablonského 3/333, Praha 7 - Holešovice, v sousedství stanice metra "Nádraží Holešovice" (trasa "C").

Vstup pro všechny zájemce zdarma.

Cesta na místo konání: Vzhledem k vlakovému nádraží Praha-Holešovice vystoupíme z podzemí metra na opačném konci. Při výstupu ze stanice metra uvidíme přímo proti sobě žlutou školní budovu. Po značeném přechodu vlevo od zastávek tramvají č. 5, 12 a 15 přejdeme koleje a vydáme se rovně podél zeleného plotu vlevo od školní budovy. Do školního areálu vstoupíme po pravé straně v pořadí druhým vchodem. Po schodech vystoupíme do I. patra, kde zabočíme vpravo. Za rohem přijdeme k učebně č. 19.
V prostoru školy se nacházejí prodejní automaty s nápoji a studenými pokrmy.

Program:

Canaletto v Londýně.
Tvář britské metropole v polovině 18. století

Přednášet bude Pavel Polka, předseda České Händelovy společnosti.

Giovanni Antonio Canale, zvaný Canaletto (1697-1768): Westminsterský most v Londýně od severu při slavnosti Primátorského dne. Olejomalba na plátně z roku 1746. 96,0 × 137,5 cm. Yale Center for British Art, New Haven (Connecticut, USA). Paul Mellon Collection.

Proslulý benátský vedutista Giovanni Antonio Canale (1697-1768), zvaný Canaletto, působil v letech 1746-1755 s jednou či dvěma přestávkami v Londýně, kde vytvořil množství pláten a skic zachycujících, s "fotografickou" přesností a z různých stanovišť, aktuální podobu britské metropole. Široká mezinárodní popularita mistrových benátských vedut jmenovaná díla poněkud vytěsnila z centra zájmu odborné i laické veřejnosti. V poslední době se však Canalettově tvorbě vzniklé na anglické půdě začíná věnovat, zcela zaslouženě, stále větší pozornost.
Canalettovy londýnské olejomalby splňují, v souladu s přáním objednavatelů, nejen požadavek věrné reprodukce skutečnosti, ale zároveň představují osobité umělecké projevy, které se vyznačují důmyslnou kompozicí, suverénním uchopením prostorové iluze, diferencovaným přístupem k tlumenější anglické barevnosti, vytříbeným smyslem pro vystižení konkrétní nálady.
Georg Friedrich Händel (1685-1759), jenž se mohl s Canalettem osobně setkat v Benátkách i v Londýně, vlastnil ve své sbírce jeho obraz "Dóžecí palác", vydražený v Londýně dne 28. února 1760 jako součást skladatelovy pozůstalosti.
Ve sbírce roudnické větve rodu Lobkowiczů se nacházejí dvě Canalettovy londýnské veduty, vystavené, od 2. dubna 2007, v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě; tato monumentální, velmi kvalitní plátna o rozměrech 118 × 238 cm zakoupil kolem roku 1752 přímo v Londýně Ferdinand Filip Josef 6. kníže z Lobkowicz (1724-1784).